THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, April 28, 2009

Reka Bentuk Kajian Tindakan



Pada asasnya Kajian Tindakan bergerak dalam satu kitaran yang berterusan yang melibatkan empat peringkat ( Merancang, Bertindak, Memerhati dan Mereflek ) iaitu:

Proses Tindakan


Proses 1
Merancang : Sebelum melaksanakan Kajian Tindakan, penyelidik perlu membuat perancangan.

Proses 2
Menentukan aktiviti-aktiviti dan tempoh masa pelaksanaan bagi menangani masalah yang dikenalpasti. Setiap satu masalah yang dikenalpasti mungkin memerlukan satu atau lebih aktiviti.

Proses 3
Memastikan langkah-langkah dan bahan yang akan digunakan untuk menjalankan aktiviti ( contoh: menjalankan aktiviti secara individu atau berkumpulan )

Proses 4
Menentukan langkah dan cara penilaian aktiviti yang akan dijalankan. ( contoh: cara penilaian – pemerhatian, kumpulan sasar – pelajar, guru )

Proses 5
Analisa keputusan / dapatan dan mereflek keberkesanan aktiviti yang dijalankan.

Proses 6
Bertindak ( melaksanakan rancangan ) Penyelidik melaksanakan rancangan mengikut apa yang telah dirancang.

Proses 7
Memerhati ( mengumpul bukti )Pengumpulan maklumat boleh dikumpul melalui pemerhatian, temubual, soal selidik, ujian dan latihan serta analisis dokumen.
· Pemerhatian boleh dilakukan secara guru memerhati pelajar semasa P & P atau rakan sejawat memerhati guru mengajar.
· Temubual merupakan satu kaedah pengumpulan maklumat melibatkan perbualan/hubungan dua hala berpandukan soalan sedia ada atau bebas.
· Soalselidik responden merupakan maklumat yang dikemukakan dalam bentuk soalan yang mengkehendaki maklumat secara tepat.
· Ujian/latihan merupakan satu kaedah bagi menguji kefahaman pelajar.
· Dokumen adalah sumber paling mudah kepada guru kerana maklumat yang diperlukan telah sedia ada. Contoh, sukatan pelajaran, buku kedatangan, rekod salahlaku, keputusan peperiksaan dan sebagainya.

Proses 8
Mereflek ( analisa dan refleksi )
· Refleksi adalah untuk mentafsir kemahiran mengajar guru dan mempertingkatkannya. Hasil daripada refleksi, guru akan mendapat kefahaman baru, kesedaran, keinsafan, perubahan tanggapan, perubahan amalan dan mempertingkatkan profesionalisme keguruan. Refleksi juga berlaku sebelum, semasa dan selepas kajian.
· Data/maklumat dikumpul, diproses, ditaksir dan digunapakai.
· Cara analisis data ini boleh dilakukan dalam beberapa cara iaitu perbincangan.


www.moe.gov.my/bppdp/download2.php?filename=Kajian%20Tindakan.pdf -

Konsep kajian Tindakan

Definisi

Suatu proses langkah-langkah yang digunakan untuk
mengumpul dan menganalisisdata untuk mendapatkan dan
menambahkan kefahaman terhadap sesuatu topik atau isu.

Satu usaha di bilik darjah yang bersifat cuba jaya dan berterusan. Partisipan (pengurus sekolah, guru atau pelajar ) membuat intervensi dan langkah-langkah pembaikan dalam usaha mendapatkan anjakan cara berfikir dan kesedaran yang baharu. Usaha ini dilaksanakan dalam apa-apa jua keadaan dengan tujuan memperbaik amalan kerja, menambah kefahaman baharu dan meningkatkan profesionalisme dalam profesion keguruan.(Hanipah Hussin : 2001)


Prinsip 1
Sebagai kegiatan kitaran / gelungan yang terdiri daripada beberapa langkah (a spiral of steps)

Kitaran 1Merancang, bertindak, memerhati, mereflek

Kitaran 2Merancang ,bertindak, memerhati,mereflek

Prinsip 2Dijalankan secara individu atau kolaboratif oleh satu kumpulan guru yang berusaha bersama-sama untuk membawa perubahan dan memperbaik amalan kerja mereka.

Kepentingan Kajian
1. Menambah pengetahuan.

2. Membina kemahiran melakukan penyelidikan.

3. Mendapat sumber maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pemelajaran murid, keadaan murid, suasana dalam bilik darjah dan sebagainya.

4. Dapat merancang huraian mata pelajaran dengan lebih berkesan.

5. Dapat mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pemelajaran, memudahkan pencapaian objektif dan dapat pula memahami, mengubah dan memperbaik amalan sendiri.

6. Meningkatkan penggunaan bahan dan membentuk jalinan kerja yang lebih aktif dan efektif.

7. Dapat menyediakan guru sebagai penyelidik yang kritikal, kaya dengan idea baharu, sanggup menerima perubahan dan berupaya membuat penilaian terhadap kurikulum dan kokurikulum.

8. Membentuk budaya penyelidikan sebagai asas dalam membuat sebarang perancangan untuk tindakan.

9. Merapatkan perhubungan antara guru yang terlibat melalui kerjasama secara kolaboratif
.

http://www.semestian.net/ghalib/?p=16

Jenis-jenis kajian tindakan
-individu
-kolaboratif
-peringkat daerah
-peringkat sekolah